www.fiatvilag.gportal.hu -Fiat - és sok más autó
Menü
 
Cikkek
 
Usa autó talik
 

                           

 

    

 
Számláló
Indulás: 2004-08-31
 
GUMIMAX

www.gumimax.hu

 
Links
 
Szavazz az oldallal kapcsolatban!
Szavazz!
Hányast adnál az oldalra?

1 (5 / 8%)
2 (2 / 3%)
3 (4 / 6%)
4 (15 / 23%)
5 (39 / 60%)

Szavazatok száma: 65

Létrehozás időpontja:
2006-02-19 23:08:50

Szavazás lezárva:
2006-12-17 01:47:50


Lezárt szavazások
 
Veterán
Veterán : IDŐUTAZÁS A SKODÁVAL

IDŐUTAZÁS A SKODÁVAL

Tito  2004.10.22. 13:18

Csehországban különleges élményben volt részünk pár napja. A Skoda meghívására lehetőségünk nyílt kipróbálni a második világháború vége és a hatvanas évek közti időszakban készült Skodákat. Az időutazás egészen 1946-ig vitt minket, amikor is megjelent a Tudor.

 
Az angol two door, azaz két ajtó kifejezésből származik a Tudor neve

A második világháború után a Skoda gyárban felsőbb utasításra családi autót kellett tervezni, de igen gyorsan. Tesztelésre nem volt sem idő, sem pénz, ezért a háború előtti Populart vették alapul. Megmaradt a központi csőváz és a fakeret, amelyre azután felkerültek az acéllemezek. A kocsi ajtajai előre nyíltak, így könnyű volt beszállni előre. Elöl és hátul egybefüggő padszerű ülései voltak. Az 1101-es típusjelzésű autóban átalakult a motor és a hajtás is.

1089 köbcentiméteres 32 lóerős blokk került az autóba, amely egy egységet alkotott az új négysebességes váltóval (a Popular-é három fokozatú volt). Ezzel a kombinációval 100 km/órás maximális sebességre volt képes az autó. Az akkori közbeszédben és szaksajtóban az angol elnevezés miatt honosodott meg a Tudor (Two door, kiejtve tudor) név, a típusjelzés helyett. Ezt a nevet később a többi karosszériavariáns is megörökölte.

Készült belőle kabrió, roadster, mentőautó, rendőrautó, sőt a Tudor padlóvázára épült a Colonial elnevezésű katonai jármű is. Ez utóbbi a VW kétéltű parancsnoki járműinek mintájára született meg. Hazánkban elsősorban Szürke taxi néven vált ismertté a Tudor négyajtós (1102) változata. A négyajtósokban átkerült a kormány mellől a padlóra a váltókar. Összesen 66 904 Tudor készült 1952-ig, amikor is gyártását beszüntették.

 
Karosszériája pontosságát a félautomata hegesztősoroknak köszönheti a 1202-es
Külön érdekesség volt a Tudor árképzése, mivel az alapárat a kerekek nélkül adtak meg, mert a háború után rendkívül drágán lehetett csak hozzájutni új gumikhoz. Így az járt jól, aki vitt magával négy gumit a vásárláskor. A Tudor leváltásakor már két modellben gondolkodtak a Skodánál, egy kisebb népautóban és egy nagyobb reprezentatív kocsiban.

1952-ben jelent meg a Skoda kínálatában a nagyobb autó, az 1200-as sorozat, amely már teljesen acél karosszériával készült, ám alapjait még az 1102-es adta. Ez olyannyira így volt, hogy a technika 80 százaléka azonos maradt. Ám minőségében jobb volt az autó, ugyanis már félautomata hegesztősoron készült a karosszéria. 1956-ig készültek az 1200-as modellek, ám 1955-ben már megjelent 1201-es típus is. Ez utóbbiban a kompresszió növelésével emelték meg a teljesítményt.

Az 1221 köbcentiméteres motor 45 lóerőt adott le. Négyajtós és kombi karosszériával készült az autó. Az ötvenes években azonban kevés autó jutott a civil lakosságnak, Csehszlovákiában például a 12 millió dolgozóra 53(!!) autó jutott a típusból.

 
Tágas utastér és átlátható karosszéria jellemezte a 1202-est, a váltókar a kormány mellett volt
1961-ben jelent meg az 1202-es típus, amelyet 1973-ig gyártottak. Ez utóbbi egy darabját is kipróbáltuk Csehországban. A kombi egyik érdekessége, hogy csak jobb hátul volt második ajtaja, bal oldalt nem. Ugyanígy hátul csak jobb oldalt nyitható az ablak. Egybefüggő padon foglaltunk helyet elöl, a váltókart ugyanis a kormány mellé szerelték. Sajnos azonban az autó valódi képességei rejtve maradtak, mert nem tudtuk második fokozatnál feljebb kapcsolni.

Érdekes, hogy az index karja a vezetőre merőlegesen áll ki a műszerfalból, amit föl-le kell kapcsolni. Nagyon jól átlátható az autó karosszériája, köszönhetően annak, hogy nagy üvegfelületek és vékony oszlopok jellemzik. Kényelmes feszes futóművet terveztek az autóhoz. Hatalmas kormányával elég könnyen lehetett irányítani a veterán Skodát.

A modell gyártásával párhuzamosan megindult egy kisebb autó tervezése is. Ennek a típusnak a Csehszlovák gazdaság felvirágzásában is komoly szerepet szántak, az autóexportból kívánt ugyanis a kormány újabb bevételi forrásokhoz jutni. Ám ahogy elődjei, ez a modell is csak látványban hozott újat, a technika csak finomult. Ez azonban jó hatással volt az autók megbízhatóságára. 1953-ban jelent meg a Spartak névre keresztelt autó, de még csak mint tanulmány.

 
Antonín Zápotocky csehszlovák államelnök 69. születésnapján, 1952 december 19-én mutatkozott be a 440, melyet először Spartaknak neveztek
Az autó elöl-hátul keresztlaprugós futóművet kapott, külön érdekesség, hogy a Spartakban a motortérben helyezték el az üzemanyagtankot. Végül 1955-ben került a vásárlók elé a végleges széria, mely igazi kálvárián ment át, míg elnyerte végső nevét. 55-ben már mint Rival jelent meg, de a Brüsszeli Autókiállításon például Orlik néven jegyezték.

Végül a Skoda visszatért a háború előtti számos névadáshoz és az autó a 440-es lett, de hívták 440-Spartaknak is. A névből több minden is kiolvasható. Egyfelől, hogy 4 hengeres motor található benne, másfelől, hogy ez a blokk 40 lóerős. A motor egyébként a Tudor 1089 köbcentis erőforrásának átdolgozott változata, amellyel már a 110 km/órát is elérte a 440-es. Módosult a váltó is, immár a 3. és 4. fokozat mellett a 2. is szinkronizált lett. Kissé átalakult az autó a tanulmány Spartakhoz képest. Új műszerfalat kapott, a benzintank a csomagtartóba került, a csomagtérajtó pedig már nem futott le egészen az ütközőkig.

Igazi különlegessége az autónak, hogy nem volt szükség a motorháztető kitámasztására, mert azt a rugós mechanika megtartotta. Nem csak hazájában, hanem külföldön is nagyon sikeres lett a modell. 1957-ben megjelent az autó erősebb változata, a 445-ös, amely már 45 lóerős motort kapott. Ebben az 1201-es modell 1221 köbcentis motorja dolgozott.

 
Igazán nagystílűnek számított az 50 lóerős 450-es megjelenésekor, 1958-ban. Az ajtókat a kilincsek előretolásával lehetett reteszelni
További fejlesztésként 1958-ban egy igazán különleges autóval rukkolt ki a Skoda, ez pedig a 450-es volt. Az 50 lóerősre tuningolt blokk még mindig az 1089 köbcentis alapokra épült, ám a mérnökök két karburátorral vértezték fel. Ez a teljesítmény könnyedén mozgatta a 900 kilogrammos autót. Ennél azonban fontosabb az autó megjelenése, a Skoda ugyanis egy 2+2 üléses kabrióhoz készítette a motort. Igazán csodaszép autót alkottak.

Kipróbálva az autót elmondható, hogy igazán sportos a 450-es, könnyedén suhantunk vele 90-el a kijelölt erdei úton. Ám ennél sokkal fontosabb, az érzés ami körbelengi az autót, amikor nyitott tetővel autózunk. Egyáltalán nem tűnt gyengének a váz illetve a karosszéria, ebben vállalt szerepet az küszöbök felett lévő merevítés. Hajdanán a 450-es végsebessége 128 km/óra volt. Könnyen irányítható, fordulékony az autó, amit egy kijelölt ügyességi pályán is bizonyított.

Igen furcsa volt elsőre a 450-es váltója, ugyanis az egyes fokozat jobbra fenn található, alatta a kettes, balra fent a hármas és alatta a négyes. A kéziféket sem a ma ismert formában kell működtetni, hanem a kormányoszlop mellett leledző karral. A hátsókerék-hajtású kabrió használhatóságát növelte, hogy lehetett hozzá keménytetőt is rendelni.

 
Time
 
NEM CSAK FIATOK!
 
G - Unit

 
Naptár
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
Italy

                    

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Cars

 
Cannabis

       

 
Chat
Ne kíméld a billentyűzetet!
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban