FIAT STILO MULTI WAGON 1.8
TIto 2004.09.10. 11:24
Érzelemmentesen, a Stilo Wagon változata.
A Stilo Multiwagon erőteljességét és masszívságát látva az ember szinte csodálkozik, hogy ugyanabból a konszernből származik, amely a Fiat Tipo padlólemezére a decens és elegáns Lancia Dedra kombit megalkotta. A darabos formában hiába kerestünk talján sikkességet. Emblematikus részlet a csomagtérajtó bumfordi lehúzórúdja, amely olyan vaskos, hogy lovat is kipányvázhatunk hozzá. Az ötödik ajtótól külön nyitható hátsó szélvédő 45 000 forinttal váltható meg.
A mackós külsőnek meg vannak az előnyei is, mivel a Stilo Multi Wagon térkínálata és biztonsága kiállja az összehasonlítást a konkurensekkel. A csomagtér tágassága és bővíthetősége példamutató. Az ötajtós Stilóban is megtalálható üléstologatásnak van értelme, mivel a csomagtár és a lábhely annyira bőséges, hogy egyiket sem nullázzuk le a pad mozgatásával. Csekély összegért a jobb első ülés támlája előrehajthatóvá válik, ami nagyon hasznos részlet.
|
Kívülről és belülről is nagy autó a kombi Stilo. A 133 lóerős motorral jók a menetteljesítmények |
Ha csak bőröndöket akarunk fuvarozni, akkor nagyon meg leszünk elégedve kombi Stilónkkal. 510 literjével óriási a csomagtér, ami lehajtott üléstámlákkal 1480-ra bővíthető. A csomagtér két sarkában kisebb fedeles rekeszt találunk és vannak rögzítőfülek. A szükségpótkerék a csomagtér alján van, helyette 6000 ért Fix & Go rendelhető, azaz gumijavító készlet kompresszorral.
Komoly hiányosság viszont egy kombitól, hogy a hátsó ülőlap nem hajtható előre, emiatt egy jókora lépcsőfok, a lehajtott háttámla pereme éktelenkedik a kibővített csomagtér közepén. Ez megakadályozza költözködésnél egy komód, egy nagy tükör, vagy bármely más terjedelmes tárgy kényelmes betolását az első ülésekig.
Részben megszokás kérdése, de többen is rossznak találtuk az üléshelyzetet, mert a praktikusan használható magasságállítás ellenére mindig kakasülőn kell utazni. Az első ülések szokatlan kialakításúak, elég kényelmetlenek. Az ülőlap is túl huplis, úgy éreztük, mintha egy felfordított lavóron vezetnénk. Az állítható deréktámasz a hátunk közepét emelte ki, nem a derekunkat, amit nem tudtunk mire vélni. A sokszor hiányolt tengelyirányú kormányállításról a Stilo fejlesztői nem feledkeztek el.
|
Kedvező az alapfelszereltség négy légzsákkal és klímával. Az alsó középkategóriás tömegautók közül jelenleg csak a Stilóhoz rendelhető hátsó oldallégzsák |
A vezetőülésből egy sorral hátrébb ülve, alapjaiban megváltozik a kép. A Stilo Multi Wagon itt olyan tágas, akár egy középkategóriás egyterű. Az üléspad 60:40 arányban osztott, a két fél egymástól függetlenül mozgatható előre hátra. Az állíthatóságért 100 000 forintos felár fizetendő, ami méltányos. Egy másik karral a támla dőlése állítható be, szintén fokozatmentesen.
Én pihenőállásba hajtott támlával az autóban pötyögöm ezeket a sorokat, és nagyon jól érzem magam. A lábtér a saját 190 centimhez beállított első ülés mögött is nagyon tágas, fejemet nem hogy nem sikálja a tetőkárpit, de még 5-6 centis rés is marad fölötte. A középső kartámaszban elfér minden csetresz, amit az ember hosszabb úton nem szívesen nélkülöz.
Ötletesen oldották meg a kihúzható pohártartót, amely kétpoharas. Az elöl ülőknek is bőven van helyük, a váltókar előtt két tisztességes mélységű pohártartót találunk, előtte egy vályúban elfér a telefon. A kesztyűtartó mérete sem rossz. Hátul az ajtókban nem túl nagy a térképtartó, de legalább van. Kár, hogy az első ülések háttámláján nincs zseb, többet érne, mint a jobb oldali ülésről lehajtható asztalka.
|
Kényelmetlenek az első ülések, a magas üléshelyzet sem felel meg minden ízlésnek |
Hátul kényelmi szempontból jók az ülések, az igen széles belső térben hárman is elférnek. A második üléssorban is állítható a támla dőlése, a sokkal kényelmesebb ülések miatt jobb itt utazni, mint elöl, ráadásul levegőkilépő is van a két első ülés között.
Mindhárom hátsó fejtámla teljesen a háttámlába süllyeszthető, ezért egyáltalán nem zavarnak vezetés közben. Hátul nincs övmagasság állítás, de mindhárom öv automata, szemben mondjuk a BMW 320d-vel. Már az első elindulásnál feltűnik, hogy milyen satnya méretűek a külső tükrök. Olyan, mintha optikai tuning célból cserélték volna kisebbre őket. Főleg a Stilo MW terebélyes karosszériájához mérten aprók, de már a 3 ajtóshoz is túl kicsik.
Nagyon jó erőben van a motor. A Fiat Barchettáben is használt motor jó választás az 1,4 tonnás autóhoz. 133 lóerős teljesítménye 6400-as fordulaton jelentkezik, de a négyszelepes motor a teljes tartományban jól húz. Az 1,8 literes motor könnyen felpörög, magas fordulaton igen jó a gyorsulás.
|
7 és 12 liter között változik a fogyasztás, ami nem magas. Az alapár 4,9 millió forint |
Viszonylag könnyen és egész pontosan kapcsolható a váltó, a kapcsolási utak hossza átlagos. A megfelelően kiosztott váltófokozatokkal az autó fogyasztása sem rossz. Városban 11-12 liter benzin fogy, a lakott területen kívüli 7-9 literes benzinigény sem magas.
Szinte franciásan kényelmes az autó rugózása, a Budapesten jellemző útminőség sem hozza zavarba az autót. Nem szabad azonban túlságosan elandalodni a Stilo MW kényelmétől, mivel éles vagy túl gyors kanyarban gázelvételre a kocsi hajlamos túlkormányozódni, akár ellenkormányzást igénylő mértékben is. A kormányzás pontossága nem hozza lázba az izgalmas vezethetőségre vágyókat, de a Stilo MW, derék igavonóként, ebben is megfelelően teljesít. Az egyenesfutás jó. A szervokormány rásegítését a City gombbal megnövelhetjük, ami nélkülözhető, de barátságos szolgáltatás.
Felszereltségtől függően 4,8 illetve 5,1 millió forintért vihetünk haza egy ezernyolcas kombi Stilót. Az alacsonyabb árú Active kivitelben alapáron jár a két első és az oldallégzsák, a blokkolásgátló, a ködlámpa, a manuális klímaberendezés, a fedélzeti számítógép, a központi zár, a motoros ablakemelő, az elektromos, fűthető tükör, valamint az autórádió. A függönylégzsák felára csupán 75 000 forint. Hasonlóan baráti áron megrendelhető a mai alsó középkategóriás autók között szenzációszámba menő hátsó oldallégzsák.
Egy kombi Stilóba nehéz beleszeretni, jóllehet a Stilónak a furcsa első üléseken kívül egyetlen komoly hiba róható fel: a jellegtelenség. A jellegtelenség szerencsére nem változtat azon, hogy az 1,8 literes Stilo kombi egy átgondolt, kényelmes, tágas és élénken motorizált autó.
|