www.fiatvilag.gportal.hu -Fiat - és sok más autó
Menü
 
Cikkek
 
Usa autó talik
 

                           

 

    

 
Számláló
Indulás: 2004-08-31
 
GUMIMAX

www.gumimax.hu

 
Links
 
Szavazz az oldallal kapcsolatban!
Szavazz!
Hányast adnál az oldalra?

1 (5 / 8%)
2 (2 / 3%)
3 (4 / 6%)
4 (15 / 23%)
5 (39 / 60%)

Szavazatok száma: 65

Létrehozás időpontja:
2006-02-19 23:08:50

Szavazás lezárva:
2006-12-17 01:47:50


Lezárt szavazások
 
Veterán
Veterán : KOROMFELHŐBŐL GUMIFÜST - DÍZEL MERCI TÖRTÉNELEM

KOROMFELHŐBŐL GUMIFÜST - DÍZEL MERCI TÖRTÉNELEM

Tito  2005.11.06. 19:13

Elődeink olyan undorral néztek a gázolajra, mint mi a pakurára, ráadásul az első prototípus dízelmotorok súlya 4,5 tonna volt.

Nos, igen. Ebben is a Mercedes-Benz volt az első. Most az első szériagyártású dízelmotoros autóról van szó, amelyet a Mercedes 1935-től gyárt sorozatban. A 260d hivatalos bemutatójára egy évvel később a Berlini Autókiállításon került sor.

A technika csak személyautókban számított újnak a harmincas években, Rudolf Diesel találmányára a szabadalmi hivatal már 1892. február 28-án bejegyezte a védjegyet.

A dízelmotorban a dugattyú annyira összesűríti a levegőt, hogy a felforrósodó levegőbe porlasztott gázolaj külön gyújtószerkezet nélkül is begyullad, ezért hívják öngyulladásos motornak.

 
A 260 D 55 százalékkal kisebb üzemanyagköltséggel haladt, mint a benzinmotoros változatok. Kabrió és a képen látható Landaulet karosszériával is készült

Ahhoz viszont hosszú évtizedek kellettek, hogy az ígéretes ötletből szériaautóban használható motor legyen. A dolog ott kezdődik, hogy a dízelmotor első prototípusa olyan volt, mint az első számítógép, tehát irdatlan helyet foglalt és 4,5 tonnát nyomott.

Ilyen motorral mondjuk hajókat lehetett hajtani, autókat aligha. Ráadásul hidegindítás után, a gondos fejlesztés ellenére, a 260 D motorteréből rettenetes géppuskahang tör elő. A korai dízelek zajától az összes szomszéd kiugrott az ágyból, de azoknak sem volt egyszerű, akik a traktorhangú autóban ültek.

A négy henger kelepelését sokáig csak a taxisofőrök viselték el a motor élettartama és fogyasztása miatt, magánvásárlók nem lelkesedtek az új technikáért.

 
Összesen 235 000 készült a 180 D és a 190 D Ponton Mercedesekből 1952 és 1962 között. A képen a befutó az 1959-es Algír-Fokváros Ralin

Az első dízel Mercedes 45 lóerőt teljesített, a négyhengeres motor csupán 9-11 litert fogyasztott százon. Ez egyrészt gazdaságos volt, másrészt nem kellett olyan gyakran üzemanyagra vadászni az egymástól távoli benzinkutakon.

Az előkamrás motorú 260 D 97 km/órás végsebességet ért el. Elképesztő futásteljesítményeket jegyeztek fel a masszív dízelmotorról, akár 1 millió kilométert is kibírt, de lassúsága és zaja miatt nem lett igazán népszerű.

A Mercedes dízelek az 1954-ben bemutatott Ponton sorozatban váltak világhírűvé. A gömbölyded ponton volt az első önhordó karosszériás Mercedes. A 180 D motorja szinte megtáltosodott és a gyártás 1962-es kifutásakor már 48 lóerővel szaggathattuk az aszfaltot. A 180 D és a 190 D vált a legelterjedtebb taxivá egész Németországban, de magánszemélyek is egyre nagyobb arányban álltak át a dízelre.

 
Örök darab az 55 lóerős 200 D a fecskefarkú sorozatból

A 180 D továbbfejlesztésével sikerült 50 lóerőt kihozni a 190 D-ben, ami már ralisikerekhez is elegendő volt. Az autó 126 km/órás sebességgel is száguldhatott, de nem ez a lényeg. Karl Kling és Rainer Günzler megnyerte vele a 14 045 kilométeres Algír-Fokváros Ralit 1959-ben. A 190 D-vel tökön-paszulyon keresztül száguldottak a versenyzők, 80,6 km/órás átlagot elérve homokban és szavannákon.

1961-ben a Frankfurti Nemzetközi Autókiállításon kijött a fecske Mercedes, amelyből szintén volt dízel. A motor teljesítménye egyre csak hízott, az immár kétliteres lökettérfogatból 4200-as fordulaton könnyen előpattant 55 lóerő.

A motorok futásteljesítménye rendszeresen meghaladta a 400 000 kilométert. Az összes dízel prototípusnak ki kellett bírnia a fejlesztés során egy 800 órás nyúzópróbát padlógázból és kihűtés váltakozásából. A fecskafarkú modellből 367 263 hagyta el a Mercedes gyárat dízelmotorral.

 
Korabeli dízel mércével a 240 D 3.0 káprázatosan eleven autó volt. 80 lóerős motorjával 148 km/órás végsebességet ért el

A dízelesítés az állólámpás Mercivel érte el addigi csúcspontját. A 240 D 3.0 típusjelzés a maga korának legerősebb dízel személyautóját takarta. A 80 lóerős öthengeressel annyira gyors volt a Mercedes limuzin, hogy nem esett le a gyári tesztpálya döntött kanyarjában a gyári film szerint. Ezt a típust hívta /8-nak a gyár, a perjel utáni 8 az 1968-as bemutató évére emlékeztetett.

Korabeli dízel mércével mérve, a 240 D 3.0 káprázatosan eleven autó volt. A maga idejében 80 lóerős teljesítményével, 175 newtonméteres nyomatékával a legerősebb dízelmotoros szériaautó volt. Öthengeres motorjával sikerült 20 másodpercen belül megfutni a 100 km/órát, az örök életű állólámpás végsebessége ezzel a motorral elérte a 148 km/órát.

A darabszámokat persze a 200 D hozta 55 lóerővel. Hajszállal izmosabb volt a 60 lóerős 220 D. Az 1973-ban piacra dobott 240 D 65 lóerős négyhengerese már a következő középkategóriás modellben vált klasszikussá. 8 év alatt 945 206 dízel állólámpás Mercedes készült.

 
Kicsit erősebb volt a 200 D-nél az állólámpás 220 D, 55 helyett 60 lóerőt produkált

Elődei dízelmotorjaival lépett piacra 1976-ban az a Mercedes sorozat, amelyet nem szeretünk zöldségesnek hívni. A csodálatos W 123-asban a háromliteres dízel csomagtérfedelén már a büszke 300 D felirat csillant meg a napsütésben.

Ebből az öthengeresből jött létre az a kísérleti motor, amellyel a Mercedes megtette az első lépéseket a turbófeltöltéses dízelmotorok felé. A Garrett feltöltő megbokrosította a polgári erőforrást, a teljesítmény 180 lóerőre ugrott!

A motort a fejlesztők beépítették egy 280 E karosszériájába és olyan sebességgel zúztak vele a tesztpályákon, hogy felmerült az ötlet: építsünk egy rekordautót, amely ország-világ előtt megmutatja, mit lehet kihozni egy dízelből.

 
1982 áprilisában ünnepelte a gyár az egymilliomodik dízel elkészültét a W 123-as sorozatból

Elsőként egy neves autós újságíró, a ma is élő és publikáló Fritz B. Busch indult rekordot dönteni. Saját tervezésű, Dieselstar nevű járművéhez a Mercedes biztosított egy 187 lóerőre felhúzott turbódízelt. A rekordkísérlet sikeres volt, 253,705 km/órás sebességével Busch új csúcsot állított fel a kategóriában.

Egy évvel később, 1976-ban a Mercedes gyári háttérrel rekordot rekordra halmozott az olaszországi Nardóban. A versenypályán a C 111-II D megdöntötte az 5000 és 10 000 mérföldes csúcsot, de a 10 000 kilométert is a leggyorsabbként teljesítette. A 190 lóerős rekordautó átlagsebessége a soros öthengeres turbódízel motorral mindhárom távon meghaladta a 251 km/órát.

1978-ban a Mercedes újra nekilátott rekordokat felállítani. Elsősorban aerodinamikai fejlesztésekkel sikerült elérni, hogy a C111-III végsebessége meghaladta a 325 km/órát.

 
125 lóerőt tudott a 300 TD TURBODIESEL a W 123-as kombiban

Mindezt persze a szériagyártásúból továbbfejlesztett öthengeres dízellel érték el, amely már 230 lóerőnél tartott. 100 kilométer és 1000 mérföld közötti távon sikerült újraírni a rekordokat, 314 és 322 km/óra közötti átlagsebességgel.

A 300 feletti száguldással párhuzamosan, a gyár gőzerővel készült a turbódízel bevezetésére a szériaautókban. A W 116-os sorozatú Mercedes S-osztályé lett az elsőség a turbódízel személyautók között. Az öthengeres, 155 lóerős 300 SD az Egyesült Államok piacának szólt.

Az S-osztállyal nagyjából egy időben jelent meg a 300 CD a W 123-as sorozatból, amely sokáig az egyetlen dízelmotoros kupé volt. Az Észak-Amerikában forgalmazott autóból 7500 talált gazdára.

 
A sorozatgyártású turbódízelek között is a Mercedes-é az elsőség. A dicsőség az öthengeres, 155 lóerős W 116-os S-osztályhoz fűződik

1980 nevezetes év a Mercedes dízel történelmében. Ekkor debütált a 300 TD TURBODIESEL a W 123-as sorozat, azaz a fekvőlámpás széria kombi modelljében.

A 190 D a kétliteres, szívó négyhengeres motorral 72 lóerőt tudott. A Mercedes a Baby Benz-ben alkalmazta a világon először a zajvédő motorborítást, ami nagyságrendekkel csendesebbé tette a motort. Két év elteltével a dízelválaszték öthengeres motorokkal bővült. A 190 D 2.5 90, míg a feltöltött 190 D 2.5 122 lóerőt teljesített.

Az 1984-ben bemutatott, W 124 jelű középkategóriás modellben hathengeres turbódízel hajtotta az öngyulladós csúcsmodellt. A 300 D Turbo pazar járáskultúrájú motorja 267 Nm-es nyomatékkal és 143 lóerővel kedveskedett a vezetőnek.

 
Sokáig csak az Egyesült Államok piacának szóltak a dízelmotoros luxus Mercedesek, mint a W 126-os 300 SD Turbodiesel

1985-ben a Mercedes részecskeszűrős dízel autót mutatott be, másfél évtizeddel azelőtt, hogy a Peugeot közismertté tette volna a technológiát. A 300 SDL Turbo a szigorú kaliforniai légszennyezési előírások betartása érdekében született.

1990-től az Egyesült Államokba szállított S 350 Turbodiesel modellek 136 lóerős, 310 Nm nyomatékú motorjában részecskeszűrő tisztította meg a kipufogógázt a rákkeltő koromrészecskéktől, ráadásul szériában.

1993-ban a Mercedes bevetette a hengerenként négyszelepes technikát a dízelmotorokban, de ezzel rossz lóra tett. A pörgős dízelek feltöltés nélkül is igen tisztán működtek, de a kilencvenes évektől a közvetlen befecskendezéses TDI motorok térhódításával kiderült, hogy az emberek inkább a turbódízelek nagy nyomatékát és a direktbefecskendezés takarékosságát keresik.

 
A 300 SDL Turbo volt az első részecskeszűrős széria dízel a világon, másfél évtizeddel megelőzve a Peugeot 607-est

Egy előkamrás szívómotorból pont a lényeg hiányzott. Amíg egy motor megfelel a törvényes károsanyag-kibocsátási előírásoknak, addig a nyomaték és a fogyasztás számít.

Ettől függetlenül az 1995-ben bemutatott W 210-es kódszámú, négy kereklámpás E-osztályban az E 300 Diesel motorja 136 lóerőt adott le, amely a legerősebb széria dízelmotoros autó volt. A motor csak 5000-es fordulaton érte el maximális teljesítményét, az autó végsebessége 205 km/óra, 100-ra gyorsulási ideje 12,9 másodperc volt.

Idővel a konkurensek nyomására a Mercedes is kihozott egy direktbefecskendezéses turbódízelt töltőlevegő-hűtővel. Az E 290 Turbodiesel motorterében a soros öthengeres már a közös nyomócsöves és közvetlen befecskendezéses motorok irányába mutatott, de a CDI erőforrások csak 1997-ben jelentek meg a sorozatgyártásban.

Az elsőséghez szokott Mercedes-nek nyilván furcsa volt, hogy maga elé kellett engednie az Alfa Romeót, így a dízel világot alapjaiban megújító nagynyomású common-rail befecskendezés területén az olaszoké az elsőség.

Klikk a következő képhez!

Klikk a következő képhez!

  Klikk a következő képhez!

 Klikk a következő képhez!

 

Klikk a következő képhez!

 Klikk a következő képhez!

 Klikk a következő képhez!

 Klikk a következő képhez!  

 
Time
 
NEM CSAK FIATOK!
 
G - Unit

 
Naptár
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
Italy

                    

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Cars

 
Cannabis

       

 
Chat
Ne kíméld a billentyűzetet!
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!